2.2.05

Tartu rahu.

Täna hommikul sumpasin läbi lume kuuri juurde, võtsin lipu ja pistsin vardasse. Oli selline tunne.
Mäletan, kuidas mõned aastad tagasi Tartu Linnamuuseumis seda lauda vaatasin, mille ääres Tartu rahuleping sõlmiti. Tohutult suur, puust ja kriimukräämuline. Kujutlen praegugi neid inimesi seal laua ümber nii hirmus palju talvesid tagasi. Vaevalt nad mõtlesid, et see riik veel 85 aastat hiljem kesta võiks. Üks pool ei mõelnud seda kindlasti ja küllap aimas teinegi. Ja ometi... siin me nüüd oleme. Kõigest hoolimata. Mitte, et me sellest pärandist eriti hoolida tahaksime. Tänapäeval ei taheta minevikust midagi teada. Või mõista oma tegusid ajaloolises kontekstis.
Me tahame jälle Venemaaga lepingut sõlmida. Hirmsasti tahame. Aga pole Eestil seda jõudu, mis 85 aasta eest. Pole seda tahtekindlust. Pole seda pühendumust. Nõrgad oleme. Mõtteviisilt eelkõige.

Pisut isiklikumast vaatepunktist - sellistel tähtpäevadel hakkan tundma, et olen juba vana. Tahtmatult mõtlen, kuidas sai seda või toda päeva 10 aastat tagasi veedetud. Või kakskümmend. Kümne aasta eest polnud veel selle tagasimõtlemisega probleemi, sest tollal, kümme aastat tagasi vaadates, olin ju alles laps. Laps N. riigis. Nüüd... Jube mõelda, et aastal 95 olin täiskasvanu ja muretsesin samade asjade pärast kui praegu. Peaaegu samade. Ja juba oli ka see riik meil siin, ikka samade (peaaegu samade) muredega, mis praegu.
Nii pikk aeg.

1 Comments:

Anonymous Anonüümne said...

Oh, saan siia lõpuks ka kommi panna, sest seekord on vaja kangesti midagi öelda. Ka mind on mõnede hiljutiste ja ka 10-aastaste sündmuste meenutamine viinud just sellesse punkti, kus ma saan aru, et ma olen juba nii vana, et mõeldes 10 aasta tagustele asjadele saan ma neid adekvaatselt hinnata, et ma mäletan oma tolleaegseid mõtteid ja otsuseid. 20 aastat tagasi oli kõik muretu tõepoolest, 10 aastat tagasi oli kõik juba liiga reaalne. Minus tekitab kõhedust just see, et saan mõelda ajakategooriates, mis on kahekohalised.

Melwood

2/2/05 11:09  

Postita kommentaar

<< Home