5.9.05

Moodne reliikvia

Ma ikka aeg-ajalt jälgin bussiga sõites inimesi, kui parajasti midagi targemat teha pole. Imelik on vaadata noori, kes hoiavad oma mobiiltelefoni terve tee kramplikult peos. Ei, ma mõistan muidugi, et see on nende kõige kallim vara. Kahtlemata. Aga ikkagi, miks ikkagi kogu aeg kohe peos ja mitte taskus või kotis, nagu vanasti?
Tundub äärmise ebakindluse sümbolina see. Et äkki ikka keegi helistab või saadab sõnumi või midagi. Ja ma ei kuulegi näiteks. Kohe ei kuule. Kole asi.
Aga mida see mobiiltelefon ikka muud on, kui moodsa aja talisman või lausa reliikvia. Tundub, nagu mahuks sinna terve elu sisse, aga ma kardan, et pigem on selle reliikviaga samad lood, mida mäletame kõige kuulsamast Eesti mängufilmist. Kui reliikvia puruks visati, olid seal sees ainult mingid vanad kondid. Mobiilis pole paraku isegi konte. Mitte midagi käegakatsutavat.

Eelnev jutt lubab mul siinsamas natukene kõnelda Linnateatri etendusest "Meeletu", mis hiljuti nähtud sai. Jaan Tätte on kirjutanud loo ärimehest, kes just neidsamu mobiiltelefoni maale tõi ja lastele müüs, aga siis ühel hetkel otsustas kogu oma senise eluga lõpparve teha. Kolis kuskile metsade vahele täiesti eraldatud paika ja proovis seal omapäi hakkama saada.
See peaaegu ühemehetükk annab Rain Simmulile suurepärase võimaluse oma andekust näidata. Ja paljudele teistele Linnateatri näitlejatele uskumatult toredaid karaktereid lavale tuua.
Aga tükk ise... Seda vaadates ma nii ei mõelnud, aga nüüd tagantjärele tundub selline pehmevõitu, ilma tõelise löögijõuta. Iroonia Eesti ühiskonna ja eestlaste mõttemallide kohta on vägagi tabav - korraks tuli pähe isegi võrdlus Kivirähki "Rehepapiga". Oma särk on ikka ihule kõige lähemal.
Kuid samas - Jaan Tätte suhtub sellesse mobiiliärikasse ikka pagana heatahtlikult küll. Laseb tal igast supist välja tulla ja jätab isegi kõik miljonid alles. Midagi halvasti ei ole muidugi, aga mina oleksin teistmoodi vist kujutanud seda tegelast. Vihasemalt.
Nagu Jorma Ollilat kujutati selles Von Krahli toredas tükis "Connecting People". Õhumüüjad on nad niikuinii kõik.