3.3.06

Suhkur

And Oh here it comes, here it comes, here it comes now darling
Oh here it comes, here it comes, here it comes free falling
Oh you and me, you and me and that old glass ceiling
And the radio the saviours and all


Seda vaimustavat Thea Gilmore'i laulu ma just parajasti kuulan siin kuumas kontoris. Ja kaua need puud seal akna taga veel raagus kavatsevad olla? Ilmaennustajad on lootusetud: talv jätkub terve märtsi. Kujutleme siis parem, et lume esimesl särab seal päikeses näiteks suhkur. Ehk teeb enesetunde pisut paremaks?
Jah, ma olen vahepeal kinos käinud ja sellest siin pajatamata jätnud. Häirib ennastki mu lootusetu laiskus. Aga hää küll siis, proovime veidi.
Mind kohutavalt häirib see, kui "Brokeback Mountaini" kohta kõneledes keskendutakse mingile kauboiromantikale. Väline on selle filmi puhul täiesti teisejärguline. Mina vaatasin Ang Lee meistriteost kui kahe inimese kurba armastuslugu. Aeg ja koht tegid nende olukorra muidugi eriti lootusetuks, aga võimatult jube oleks selline iseenda ja oma tunnete peitmine ning eitamine igas olukorras. Mind tegelikult isegi häirisid selle sisuliselt ebaameerikaliku filmi juures need müütilise Ameerika välised tunnusmärgid, mis igast stseenist vastu vaatasid.
Peamiselt inglaste loodud "Constant Gardener" on hoopis külmem ja kalgim lugu. Need brittide uhked maasturid Aafrika kuurilobudike vahel ei tohiks ju meile tundmatu vaatepilt olla. Siin Eestiski piisavalt tuttav vaatepilt: maasturivolask, sees üksik meesterahvas, kihutab mööda peamiselt vanureid täis küladest, mille elanikud on rõõmsad, kui korra nädalas kauplusautot näevad. Kaks väga erinevat maailma.
"Constant Gardener" näitab meile, millist räpast äri arengumaades diplomaatia sildi all aetakse. Ja midagi üleloomulikku selles pildis ei ole. Umbes nõnda asjad käivadki. Kui "Brokeback Mountain" oli sisuliselt kahe inimese tragöödia, siis inglaste filmis on isiklikud suhted rohkem vürtsiks ja mõtlemapanevam osa mujal.
Aga mõlemad Oscareid noolivad linateosed jõuavad oma kulminatsiooni surmaga. Midagi see fakt meie elust kõneleb.