5.10.04

Kontrabassijumal

On jah selle minu blogimisega nagu on. Et siis põhiliselt ei ole. Ei leia aega või ei leia inspiratsiooni või...
Aga ühel päeval nägin linna peal plakatit. Ja plakatilt võis lugeda, et austama hakatakse kuulsat muusikut nimega Ludwig Juht.
Aga minu jaoks on Ludvig Juht (sest sellisena teda tunnen) ju vana tuttav! Vana lemmik isegi. Temast lugesin nooremana ajakirja "Välis-Eesti" kolletunud lehtedelt ja see nimi ja see mees jäid mind kummitama. Temast kirjutati nii naljakalt lugupidavalt. Kontrabassikunstnik, suurmeister, Bostoni eestlaste au ja uhkus. Mitte, et ma kontrabassimuusikat, nagu tema seda mängis, hästi ette suudaksin kujutada. Kui proovingi, tundub see mulle jube. Kontrabassisoolo. Mida minusugune kolmekümne ringis rockmuusika sees üleskasvanu sellest üldse teab või seda nautida oskab. Oh ei. Aga see mees...
Kes oli Ludvig Juht? See suurmeister, kelle meistriteostest "Souvenir" ja "Scherzo" "Välis-Eesti" nii lugupidavalt kirjutab? 1939. aastal mängis ta Bostoni sümfooniaorkestris ja oli 45-aastane. Proua Amanda musitseeris tal ka Bostoni eestlaste koosviibimistel kaasa. Ludvig oli pärit Vesneri vallast Tartumaalt. Põllumehe poeg, kes tudeeris legendaarse Dag Otto Wirkhausi enda juures. Ja siis kolis Berliini. Ja elas Helsingis. Ja mängis "Estonias" kontrabassi. Ja elas aastaid Londonis. Maailmarändur, kes maandus Bostonis.
Ma ei tea, kas nii võib öelda - aga minu jaoks oli Ludvig Juht oma aja poptäht. Ta vaimustas oma kuulajaid niivõrd, et pidi mängima lisapalasid. Reklaampildil näeb ta välja tugeva kondiga Eesti mehena, kes on kummardunud oma armastatud kontrabassi kohale. Cool!
Märtsis 1939 kirjutab "Välis-Eesti", kuidas Ludvig Juht koos kvartetiga kandis Bostonis ette oma kava rahvalauluettekannetega. Ikka Vabariigi aastapäevaks. Edasisi teateid mul Ludvigist pole. Küllap esines ta Bostoni väliseestlastele veel aastaid - aga ei iial enam kuuldud temast midagi kodumaal. Kuni nüüd on ta äkki uuesti avastatud. Kontrabassistaar selline.
Postimees näikse ka Ludvigi-vaimustuses.
Pilt vanast Ludvigist sigaretiga poseerimas:
.